dissabte, 29 de setembre del 2012

BENEFICIS I INCONVENIENTS DE JUGAR ALS ESCACS

Està clar que el joc dels escacs reporta molts beneficis per la persona que el practica. M’ha agradat molt el resum ( força complert i ben justificat citant estudis científics ) que fa Federico Marín Bellón ( no confondre amb el famós jugador d’escacs) en el seu blog de les avantatges que els escacs té. Dóna 10 raons per les quals els escacs són bons per al nostre cervell i les explica breument.

 Seguidament, transcric només l’enunciat de cadascuna d’elles:

 1. Eleva el teu quocient intel•lectual
2. Ajuda a prevenir l’Alzheimer
3. Exercita ambdós hemisferis cerebrals
 4. Millora la creativitat
5. Potencia la memòria
 6. Ajuda a resoldre problemes
 7. Incrementa la capacitat lectora
8. Facilita la concentració
9. Fa créixer les dendrites
10. Ensenya a planificar i fer previsions


Jugadors del club d'escacs Torredembarra abans d'iniciar una partida simultània

Cal dir que personalment estic del tot convençut de tots aquests beneficis i alguns altres més. Tant és així, que tots els meus alumnes de pedagogia i magisteri en el camp de l’atenció a la diversitat ( en l’assignatura intervenció educativa en l’alumnat superdotat , al finalitzar el curs han de saber jugar tots als escacs), saben de la meva recomanació de que ensenyin als seus futurs alumnes, especialment els que tenen alguna discapacitat, a jugar als escacs: fonamentalment, perquè entren en un món, en el qual poden gaudir molt, millorant el seu oci i el seu temps lliure, i en definitiva, la seva qualitat de vida. I que sempre el podran practicar a tota hora del dia o de la nit ( Internet ho permet).

No obstant, sempre he sospitat que en aquest joc especial, no tot és or el que rellueix. I, efectivament, he trobat frases que no són gaire amables a l’hora de jutjar-lo. Algunes com a mostra:

-“No pots jugar als escacs si ets de cor noble” (Proverbi Francès)
- “ Els escacs són una tortura mental” (Garry Kasparov)
- “El sobresortir en els escacs és un signe d’una ment intrigant” (Sir Arthur Conan Doyle)
- “Els escacs són una guerra sobre un tauler.
- L’objectiu és "aplastar" la ment de l’adversari. (Bobby Fischer)
- “Els escacs són un joc que em va apassionar de jove, però un bon dia em va a començar a prendre massa temps i llavors el vaig eliminar”. (Julio Cortázar)
- “Els escacs és un expedient tonto que fa creure a la gent inactiva que fan coses molt astutes quan solament estan perdent el seu temps”. (George Bernard Shaw)
- “Si vols destruir un home, ensenya-li a jugar als escacs”. (Oscar Wilde)

Ara bé, si posem en un plat de la balança els beneficis dels escacs i en un altre els possibles perjudicis, jo estic segur que guanyen per golejada els beneficis. O sigui que, amics i amigues meus, a jugar als escacs i a gaudir-ne que són dos dies!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada